Mjuk Chokladkola

Ikväll tänkte jag baka lite julgodis med min  lillasyster & Freja. Det är ganska svårt för mig som är nötallergiker att hitta roliga och goda julgodis recept, men nu har jag äntligen hittat något riktigt juligt! Ska bli spännande att se om det är lika gott som det ser ut!



Smör

50,0 

gram


Vispgrädde

3,0 

dl


Strösocker

3,0 

dl


Sirap (ljus)

1,0 

dl


Mörk choklad

100,0 

gram


Apelsinskal

1,0 

styck


Smörpapper


Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt grädde, socker och sirap.
Koka utan lock. Rör om då och då. Koktid 20-30 minuter beroende av hur
bred kastrullen är (bred = kortare tid). Kolan är klar när temperaturen nått 124°C.
Testa genom att göra s.k. kulprov. Riv skalet på apelsin och rör ner.
Hacka chokladen och tillsätt. Ta av grytan från värmen.
Chokladen får inte koka. Rör om tills chokladen smält helt.
Klä en form (ca 18x20 cm) med smörpapper. Häll smeten i formen.
Låt smeten kallna. Skär i bitar ca 1,5 x 4 cm. Förvaras kallt.


Kommentarer
Postat av: Denna Sanna Kvinna

gjorde samma igår, fast utan apelsinskal

2008-12-22 @ 22:30:56
URL: http://sofieb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0