hemma från bb och neo

Idag vid kl 11 var vi på neo för att ta nytt billirubinprov. Som tur var räckte det med att lysa med lampa för att se Alice värde och hon slapp nytt blodprov. Stackarn har blivit stucken minst 20 ggr nu i lilla handen och små fötterna! Usch, det har gjort massor av ont i mitt mammahjärta! Men som tur var låg nu värdet på 202 vilket innebar att läkaren äntligen kunde skriva ut oss från neo! Efter tio dagar inne och perm från neo! Skönt att få vara hemma och slippa åka till sjukan varje dag för nya prov! Alice mår toppen!

Hon har gått upp från sin födelsevikt på 3070 gr till 3220! Dessutom har hon växt hela 3 cm, dvs hon är idag 50 cm! Häftigt! Något jag är överlycklig över är att amningen går så otroligt bra. Jag har så mycket mat så jag egentligen borde donera till mjölkcentralen! Funderar på om jag ska kontakta dem? Någon som vet hur man går tillväga!? Det är verkligen sååå mysigt att amma! Gav mig fasen på att det skulle gå vägen trots smärta och såriga bröstvårtor! Nu känns det inte ens längre! Så himlarns mysigt! Det är liksom min och Alice egentid!

Det där med att mjölken inte räcker till är och förblir skitsnack! Har pratat med mängder av personal på neonatal, både ssk och läkare och de menar att väldigt få procent inte kan amma. Ofta beroende på tidigare ätstörning mm. Men de berättar också att det är ett enkelt sätt att slippa förklara den verkliga anledningen på. Att man egentligen tycker att det gör alldeles för ont, man skäms mm! Klart fan det gör ont, men det går över! Och när det lagt sig är det världens absolut mysigaste stund med sin lilla bebis! Nästan alla som någon gång legat på neo är jätte duktiga på att amma och gör allt för att det ska fungera! För när man ligger där blir det plötsligt så självklart att ge sitt barn det allra bästa. Och det bästa är faktiskt modersmjölk.

Freja ammade jag till och från i tre månader innan jag gick över till ersättning. Jag kan erkänna att jag gav upp då det gjorde förbannat ont och jag skämdes över att amma. Det är inget jag tidigare sagt till någon. Men också för att jag fick tabletter som gick över i mjölken som inte var bra om hon fick i sig! Dock önskar jag att jag gett det mer tid!

Nu är älskling & blivande gudfar Matte iväg och shoppar tvättmaskin på elgiganten! Yes vad skönt att slippa tvättstuga och massor av trappor! Efterlängtat!

Båda mina prinsessor sover!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0