18 juni 09

Är det inte dags att Sverige börjar uppmärksamma de unga mammabloggarna mer!?Jag tänker i första hand på de "unga" mammabloggarna som kämpar sig upp på listorna, svarar på samtliga kommentarer, hinner med att underhålla oss med mängder av rolig läsning samt ta hand om sina fina barn trots den ringa åldern. Visste ni att medelåldern på ett förstföderska i Stockholm är 38 år!?

Är det inte lite för enkelt att skaffa första barnet vid den åldern? Är det inte menat att allt ska vara klart då. Jag menar, fast jobb, fungerande ekonomi och ett stabilt förhållande. Frågan är, är man en bättre förälder om man väntar tills man når åldern 38? Jag tror inte det.

Jag var 21 år när jag födde Freja. Jag var ung och är det fortfarande. Jag har drömmar, mål, visioner om min och vår framtid. JAg får kämpa dubbelt så hårt och slita dubbelt så mycket tillskillnad från om jag inte haft barn. Min kropp hade vart supersexig och jag hade kommit i de där klänningarna och med min vilja hamnat på toppen som bloggerska. Utan tvekan. Men nu, när jag är lyckligt lottad med en dotter och bebis i magen får jag kämpa ännu mer för att nå fram till ett av de mål jag satt upp för mig själv. Nämligen att bli en av Sveriges största Mammabloggar!

Jag tycker det finns så fina budskap i dessa bloggar. Vi gör allt dubbelt så hårt som de som inte fått barn. Vi har inte bara oss själva att tänka på, men lyckas endå finna tid för bloggen och våra läsare. Absolut inget illa om er som inte har barn och som vill lyckas innan. Men jag tror att vi som är föräldrar vid ung ålder är starkare och klarar mer än ni runt 38 år gör.

Resultatet av att ej ha ordnad ekonomi eller fast jobb som ung mamma i 21 års åldern är att det varje månad dimper ner en föräldrapenning på 4400 kr då man inte är berättigad till mer. Jag kan heller inte ta mammaledigt nu i höst pga att jag vill och måste avsluta mina studier så vi kan flytta till Sthlm i början av 2010 och jag kan fortsätta läsa till sjuksköterska och barnmorska. Jag måste samtidigt hitta massa tid till mina barn och pojkvän, samt vänner för att de inte ska känna sig åtsidosatta. Är jag då färdig barnmorska som planerat innan jag är 30 år, så har jag gjort ett jävligt mycket bättre jobb än någon annan som vid 30 års ålder är färdigutbildad barnmorska med fast lön på 30.000 kr före skatt och en fet föräldrapenning när hon får barn. Dessutom kan hon lay back och relax när hennes bebis kommit till världen.

Tycker det vore toppen om ni ville hjälpa mig klättra som mammablogg genom att följa mig på Bloglovin! Detta gör du genom att klicka på länken i menyn längst upp till höger eller i slutet av varje inlägg! Sen vill jag gärna att du kommenterar min blogg så jag har möjlighet att följa din också!

Vi måste ge så mycket mer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0