15 juni 09

 


Som Gravid finns risken att du känner dig konstant trött.
Mindre roligt! Är det dessutom bebis nr 2 du väntar är risken för trötthet, agressiva utbrott och andra smått överdrivna känslomässiga situationer något alla bör förvänta sig. Vill därför tipsa er blivande pappor om att fylla kylen med diverse nyttigheter. [Var noga med att påpeka att du köpt det mot järnbrist, då det annars kan tolkas som om du tröttnat på hennes övervikt, om sådan finnes.]

Hos Barnmorskan tas regelbundna hB-världen som påvisar ev. järnbrist. I detta fall rekomenderas du äta ex. Niferex
[Järnpreparat med magsaftresistenta granulat.] Misstaget de flesta gör är att de tar denna tablett på morgonen och då får gå med illamående större delen av dagen, vilket är en väldigt vanlig bivärkning. Istället rekomenderar jag att du tar den precis innan du ska borsta tänderna på kvällen tillsammans med ett glas apelsinjuice. [Vitamin C förbättrar upptaget medan kalciumrika livsmedel kan försämra det.] Undvik därför Mjölk i samband med Niferex! Du slipper då må illa med tanke på att du ska sova och blir inte lika hård i magen som du garanterat blivit om du kombinerat tabletten med mjölk, youghurt etc. Glöm inte att dricka mycket vatten! [Bilden ovan visar vad som också är bra att kombinera Niferex med!]

Note: Min barnmorska ville att jag skulle börja med Niferex förra kontrollen, dvs v.24+4. Men idag i v.29+0 har jag fortfarande inte börjat ta det regelbundet. Så anledningen till att jag fortfarande är trött som ett gammalt monster än pga lathet! Fy!

Niferex finns att köpa receptfritt som rekomenderas av de flesta Barnmorskorna i Sverige.
- 50 st tabletter för 136:00 kr (127 kr med recept)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0