Helt sant!

" Självförtroende är individens tilltro till sin förmåga att prestera. Det kan röra sig om arbete, skola eller sociala sammanhang. Självförtroendet kan variera från dag till dag och det kan höjas genom bekräftelse utifrån, eller tillfälligt höjas under exempel alkoholpåverkan. Självförtroendet kan snabbt tränas upp. Många blandar ihop begreppet med självkänsla, som är något helt annat. "

Hur många utav er trodde inte att Självförtroende var hur mycket man tycker om sig själv för den man är och för hur man ser ut? Det är väl så vi lärt oss. Efter att ha lyssnat på Mia Törnblom´s Självkänsla Nu har jag lärt mig ett & annat. För det första har jag förstått att jag har ganska bra Självförtroende. Jag vet att jag kan prestera och att jag gör det till 110%. Speciellt vad det gäller de arbete jag åtar mig, samt skolan. Jag har aldrig tidigare vart så engagerad & motiverad att gå ut skolan med högsta betyg som jag är nu. Hittils ligger mina betyg på MVG & jag tror att det är dem tre bokstäverna jag kommer se lysa på mitt betyg nu i slutet av terminen. Och det får mig att känna mig ännu mer lyckad. Stolt är bara förnamnet!

" Självkänsla är egenskapen att uppleva sig själv som kompetent att klara av livets grundläggande utmaningar samt förtjänt av framgång och välmående. En sorts självkärlek som gör att du inte "vacklar" om du får kritik."

Jag skulle absolut behöva träna upp min Självkänsla. Jag har extremt lätt för att backa eller känna mig misslyckad om jag får kritik. Självklart tycker jag att jag är värd framgång & välmående samt att jag klarar de flesta utmaningar. Men det där med kritik har jag extremt svårt för. Måste tränas upp, men jag tror det kommer med tiden. Speciellt om man arbetar med sig själv & lägger mindre relevanta saker åt sidan.



Jag kan varmt rekomendera Mia Törnbloms böcker. Det är extremt smarta & stämmer riktigt bra in på var och en av oss. Jag har tex lärt mig att anledningen till att man kritiserar andra, pratar illa om & hugger andra i ryggen är pga att man finner någon sorts glädje i att någon annan är sämre än en själv. Det märker jag nu när jag träffar människor som inte gör annat än bråkar & snackar skit. De har en extremt låg Självkänsla. Till er säger jag, köp boken!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0