7 sept

Jag är 23 år och mamma till två döttrar, 2 år respektive 3 veckor gamla. År 2005 gjorde jag en abort. Det hade slarvat med skydd vilket resulterade i en ångestladdad morgon på sjukhuset, narkos och skrapning. Det var någonting jag aldrig kommer glömma. Någonting som gör ont och kommer göra ont för all framtid. Men samtidigt är jag överlycklig över det beslut vi faktiskt fattade då. Annars hade jag aldrig haft de fina tjejer jag har idag.

Vem var jag att föda barn just då? Jag hade noll koll varken på mig själv eller mitt förhållande. Vi levde mest för dagen och lekte som tonåringar ska göra. Skulle jag hålla ett barn i mina armar, se det i ögonen och veta att jag inte skulle kunna ta hand om det? Inte på riktigt? Jag var inte klar att få barn just då och hade inte blivit en lika fantastisk mamma som jag är idag!

Man kan ifrågasätta hur fan vi tänkte, eller hur folk generellt tänker när de skiter i att skydda sig. Hur jävla oansvarigt det faktiskt är. Abort ska inte användas som preventivmedel. Men jag tänker inte sitta här och predika, lära er vad som är rätt och fel. För det vet i redan... Alla vet!

Jag läser alltfler bloggar som handlar om hurvida unga tjejer längtar efter att bli gravida. Många är det redan. Vi pratar fjortonåringar, 15, 16 osv! Det gör mig arg, förvirrad och förbannad. Jag är inte den med rätt att säga hur ni ska leva era liv, vad ni bör göra mm. Men jag kan tycka att ni bör fundera både en och två gånger innan ni fattar ett så livsavgörande beslut. En människa hinner mogna väldigt mycket på bara ett år, så varför inte vänta en tid och se om ni känner likadant då?

Det är toppmodern att vara gravid nu! Alla modebloggerskor börjar falla i skymundan och fram flyger " 15 år och på smällen! " På smällen? Bara ordet skriker barnrumpa! PÅ smällen är i mina ögon något fult! Är man 15 år ska man inte vara på smällen, gravid, havande! Man ska samla på posters, gå på bio, dricka enstaka folköl och rita hjärtan ovanför sina i:n! Ett barn är ingen väska man skaffar när livet än tråkigt eller i behov av något nytt. Ett barn är ett liv fullt av ansvar, förtroende och gemenskap. Någon du ska ta hand om både känslomässigt och praktiskt resten av barnets liv. Inte bara tills de fyller arton år!

Är du redo? Är det verkligen något du kommer att klara av? Självklart har du mitt fulla stöd. Men en sak vill jag att du ska veta. Innan du får upp ditt barn på bröstet, innan du levt en tid med ditt eget barn, innan du kämpat dig genom sömnlösa nätter och skrikiga trotsutbrott har du ingen aning om vad du ger dig in på. Du kan inte föreställa dig hur det är att vara förälder förns du är en själv!

Ska du sätta ett barn till världen så gör det av kärlek och verklig önskan om ett barn. Inte bara för att livet känns tråkigt och du är i behov av något nytt! Ett barn är värt så offantligt mycket mer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0