Blondinbella kritiserar "mig!"

Ibland händer det att jag tittar in på Blondinbellas eller Linda Rosings blogg. De är båda hemska och känns fruktansvärt ytliga. Men men, av någon anledning återvänder man för att se om det gjort bort sig ännu en gång. Denna gång vart jag faktiskt förbannad. Blondinbella hade fått frågan vad hon tycker om unga föräldrar. Hennes svar löd:

" Jag kan beundra unga föräldrar samtidigt som jag också kan bli arg över denna egoistiska handling om man inte klarar av barnet psykiskt eller ekonomiskt. Blir man med barn borde man se över framtiden rejält innan man bestämmer sig. Jag har träffat på så många unga mammor som fortfarande försöker gå på hemmafester, röka och leva som tonåringar, glöm det! Så svar, jag tycker att man ska vänta tills man kan ge barnet den bästa framtiden. "

Ett barn är väl ingen egoistisk handling? Det finns mängder av föräldrar som längtar ngt oerhört efter ett barn och som är hur lyckliga som helst. Men när barnet föds så faller många in i förlossningsdepression. Det är väldigt vanligt och ingenting man kan styra själv. Vad ska man då göra om man för ett tag inte klarar av någonting. Det är hemskt att gå igenom en sån depression, men idag finns det mycket bra hjälp att få. BVC sköterskorna är experter inom det området. Sedan har "unga föräldrar" sådana krav på sig. De måste vara perfekta och får aldrig mer göra minsta lilla fel. De kan säga adjö till allt vad ungdomsliv och alkohol innebär och gud förbjude om de röker en cigarett igen. Vet du vart dessa krav kommer ifrån? Jo, från sådana människor som dig. Du är inte mamma vad jag vet och heller inte gravid. Du har inte minsta aning om hur det känns att vara mamma. Hur kan du då ens tycka att du har rätten att uttrycka dig om vad som är rätt eller fel?

Ingen mamma är den perfekta. Alla har vi våra brister och skulle säkerligen kunna bli bättre. Jag bor tillsammans med min dotters pappa som jag älskar väldigt mycket och vi har det underbart. Det händer ibland att jag går på fest, hemmafest som ut på klubbar och då vet jag att hon har det bra hemma med sin pappa. Jag röker, men försöker skära ner och håller mig alltid utomhus. Finns ingen anledning att göra det inne. Min dotter är glad hela tiden och vi har aldrig haft några som helst problem med henne. Hon är lycklig och en stark person om jag ska citera vår Bvc sköterska. Hon är utvecklas snabbt och är jätte duktig både psykiskt och fysiskt. Vet du vad? Jag och hennes pappa kan ta åt oss äran. Det vet vi och det får vi höra vid varje kontroll.

Du är inte en sämre mamma, pappa för att du någon gång vill ut och festa med kompisarna eller för att du röker en eller flera cigaretter. Du kommer snarare att bli lyckligare om du har möjlighet att längta hem efter en utekväll och få busa och kramas hela dagen efteråt med det vackraste i ditt liv. Det är jätte viktigt med egen tid.

Människor som inte har barn ska inte yttra sig om uppfostran eller vad som är rätt och vad som är fel. Du har ingen aning om, även om du tror det - hur du kommer att vara den dagen du får en liten bebis. Den dagen föds ett barn, men också en mamma & då blir du en helt annan person!

Jag vet med all säkerhet att jag kan ge mitt barn den bästa framtiden!

Kommentarer
Postat av: lise

trevlig söndag!







/ Lise's shop

2008-09-14 @ 16:20:06
URL: http://liseesters.blogg.se/
Postat av: liene

sv: Vad kul:) Jag har haft en bra helg, du då?



Jag både håller med henne och dig. Oftast beror det på situtationen. Vissa är riktigt bra föräldrar som unga redan, men andra inte.

2008-09-14 @ 16:22:18
URL: http://lienes.blogg.se/
Postat av: belinda

Men det är ju det viktigaste, att DU vet att ditt barn mår bra. Skit i hennes tankar, hon vet ju inte vad som är bäst för barn...!



Jo, jag haft en bra helg tack :) sj?

2008-09-14 @ 16:22:22
URL: http://misstricky.blogg.se/
Postat av: Astronauten

Hej! Skulle du kunna hjälpa mig med att rösta på mig i den här fototävlingen



http://microsites.nokia.se/6220/index.php#/grid/1/-1/votes/5185986



Det vore jättesnällt och jag skulle bli hur glad som helst! :)



PS. Du kan även vinna en mobiltelefon när du röstar :D

2008-09-14 @ 16:34:38
URL: http://astronautenochfrank.blogg.se/
Postat av: Misen

Ja, det är hemskt enkelt att säga hur föräldrar ska vara innan man själv blir det. Jag är på väg att bli det och har ingen j'la aning om vad som kommer att hända när jag blir "född till mamma". Det finns bra och mindre bra föräldrar, oavsett vilken ålder man har. Jag har ju själv väntat, men jag kan inte säga att jag blir en bättre mamma nu än vad jag skulle ha blivit för tio år sen. Men jag tror att det är lite enklare för mig, jag har ekonomin och skolan klar till exempel. Beundrar alla bra mammor och pappor oavsett ålder. Strunta i alla som tycker annorlunda än du och lyssna på ditt hjärta, det verkar ha funkar hur bra som helst hitintills!

2008-09-14 @ 16:40:15
URL: http://homeostas.blogg.se/
Postat av: KRYCKAN

Jag håller med dig i det du skrivit!

2008-09-14 @ 17:13:26
URL: http://kryckan.webblogg.se/
Postat av: Denna Sanna Kvinna

Haha mjoo man är verkligen en ur ursel mamma/pappa om man röker, Stackars barn hur ska dem klara sig igenom sitt liv? Man är ju verkligen ingen mogen föräldrar om man röker. Nu får hon väl ändå ge sig,!!!!!!!!

2008-09-14 @ 18:27:34
URL: http://sofieb.blogg.se/
Postat av: erica

En sak som du borde förstå är att hon bloggar om vad hon tycker, och det är hennes ensak.

Håller varken med henne eller dig..

Men du borde ändå respektera att det är hennes åsikt.. eller har jag fel? :/

2008-09-14 @ 20:59:29
URL: http://ericaskrika.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej tjejen, gillar alltid det du skriver, tycker bara att person angrepp är helt fel, åsikterna kan gå isär och uppfattas hemska men inte personen.

Du är en fantastisk mamma och borde inte känna dig träffad, eller hur, du behöver inte försvara dig, det vet du...

Kram på dig och ha en härlig kväll, hälsa lill-snäckan från mig...

2008-09-14 @ 21:14:09
Postat av: Dress Like a Princess

Jag tror inte de, att va glad/lycklig är nog de bästa som finns :) Kram

2008-09-14 @ 21:23:42
URL: http://dresslikeaprincess.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

bra rutet! kram!

2008-09-15 @ 00:06:04
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Hasse

Va kul att följa din blogg....Det märks att du har blivit en riktig mamma. Måste medge att jag var skeptisk under många år att det skulle bli "folk" av dig men du har motbevisat mig "big time" Vad det gäller blodinbella eller linda så får dom väl ha sin åsikt, Jag vet vad du kan och är och det räcker för mig. (Även om jag tycker att du skulle sluta röka, men det har du väl ???)



"Pappa"

2008-09-15 @ 22:32:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0