23 sept

Länge leve färg, form och kreativitet! Jag är en såndär superlaglydig människa som tror på larmade varor, väktare i köpcentrum, poliskontrollen längs med vägarna och föräldrar som vägrar köpa ut. Men när det kómmer till Graffiti målning, Suburban Art ser jag gärna mellan fingrarna. Jag har busat med sånt själv när jag var yngre och gjorde det ganska bra. Däremot är jag stark motståndare till klotter. Vuxna, det är stor skillnad på Graffiti och klotter. Graffiti är välstrukturerad konst med strikta linjer och en fantastisk bakgrund. Klotter är uppslafsade könsord eller rasistiskt hat. Gör skillnad!

I Norrköping finns ett ställe som heter Kolhalmnen. Ett av de ställen i Sverige där det är helt lagligt att måla. Oavsett om det är Graffiti eller klotter. Det härliga är att det egentligen bara är de riktiga konstnärerna som vet om stället, vilket innebär att klotter inte hör till vanligheterna. Jag är så fashinerad av Suburban Art & hela kulturen. Ni vet, HipHop, Street mm. Helt underbart! Så färgglatt & fantastiskt!

Något som gör mig så irriterad är vuxnas ställning till det hela. Med vuxna menar jag generationen före min, för själv är jag fortfarande en busig ungdom!De tror att Graffiti endast är förknippat med droger och galenskap. Hör upp, ni har så fel! Det förekommer och det gör de i alla kulturer, alla kretsar. Men framförallt förekommer de i de rika kretsarna och där ännu tyngre!

Graffiti är fantasi och kärlek. Lite som nutidens flower power! Håller ni inte med om att de gamla lägenhetshusen från 60 talet borde piggas upp lite och lämna den betonggrå tiden bakom sig?

Dessutom är människorna som gör det på riktigt så vansinnigt härliga, open-minded och galna! Man kan inte låta bli att älska dem! Idag efter skolan fick jag helt enkelt ett ryck att dra med mig min lilla familj ner till Kolhamnen och spana in konsten. Massa fint, massa vackert och helt fantastiskt. Och vilka bilder de blir!

Min Freja är så jävlarns frän. Vad jag kommer säga om jag får veta att hon eller Alice graffar? Hm, bara det är fint och förståndigt. Klottra ner hela tåg, trappuppgångar eller villakvarter? Nae fan. Men en tråkig gångtunnel, fasad eller liknande är helt okej. Om hon gör det konstnärligt och professionellt. Kanske har de ärvt sin mammas konstnärliga sida?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0