Do Something!

Sitter här, något fundersam. Funderar över hur folk kan ha så in i helsike lite att göra, men sedan ha mage att kalla det för hektiskt? När människor går hemma dag ut och dag in och gör inget annat än fikar, tvättar och snackar en jävla massa dynga. Hur kan man med vilje gå hemma i flera år och tro att hela världen kretsar kring just dessa och att man aldrig ska behöva göra ett enda någe? Hur roligt är det på en skala? Vill man inte bidra med annat än mammapenning och a-kassa?

För mig är det en självklarhet att både jag och min sambo har en fast anställning, ett hem, god ekonomi och på så vis en trygghet. A-kassa är inte och kommer aldrig att vara en trygghet. Den tar också slut någon dag. Jag betsämde mig tidigt då jag var mammaledig för att NU måste jag göra något med all denna jävlar anamma jag bär på. Jag vet att jag kan bli precis vad jag vill. SÅ samma dag min mammaledighet var slut började Stoffe skola in Freja på dagis och jag gick min första dag på Komvux. Ett steg i rätt riktining! Så vad är nu planen?

1. Gå klart undersköterske/mentalskötarutbildningen 1,5 år
2. Arbeta ett (max två år) som uska/mentalskötare
3. Läsa till Sjuksköterska på högskolan 3 år
4. Arbeta ett (max två år) som sjuksköterska
5. Vidarutbilda mig till Barnmorska 1,5 år
6. Arbeta som Barnmorska

Detta innebär sammanlagt  sex år i skolan! Men det känns som ingenting! Det känns som att jag knappt hunnit blinka och snart är jag utbildad uska/mentalskötare och har avklarat 1,5 år och har då "bara" 4,5 år kvar tills jag är legitimerad barnmorska. Det är helt underbart!

Jag känner mig så otroligt stark, motiverad och ambitiös! Jag gör det med glädje och detta för att jag och min familj ska känna trygghet. Både jag och Stoffe gör och ger allt för vår dotter, ja snart VÅRA BARN! Vi får ju ännu en liten bus snart!

Allvarligt talat tjejer, do something. Starta eget, sök fler jobb, utbilda er. Gör något som visar att ni har hjärna och styrka. Framför allt att ni tänker på andra och inte bara er själva. Hur mycket pengar Stoffe än tjänade skulle jag aldrig någonsin vilja vara hemmafru. Det måste vara det tråkigaste en människa kan vara. Jag älskar att vara med och bidra till räkningar, mat, kläder, resor, sparande mm. Mina barn ska inte ha en lagerarbetande pappa eller en tele2 försäljar mamma. Och aldrig någonsin en mamma eller pappa i behov av a-kassa eller arbetssökande på arbetsförmedlingen!

FÖR NU GER VI GÄRNET!!!

Kommentarer
Postat av: zandra

AMEN! :) I agree.. Du är så duktig så ! Jag längtar tills jag får sätta igång på "riktigt" , just nu gör jag lite i min egna takt eftersom madame är en riktig mammagris just nu & vill vara i knät JÄMT :) Puss på duktiga du ;)

2009-03-15 @ 22:58:16
URL: http://zandrax.blogg.se/
Postat av: madde

Hejsan ! Jag tänkte kolla med dig om du har kvar några böcker från termin 1 på komvux ?:) //Madde

2009-03-16 @ 12:11:45
URL: http://maddooh.blogspot.com
Postat av: Denna Sanna Kvinna

Håller med dig , just nu är det dock svårt att hitta jobb. Speciellt om man bor runt om här. Ta min sambo som exempel. Han varf en av alla dem som blev varslad nu under lågkonjukturen han söker jobb dagligen, men jobben växer inte på träd alla söker samma jobb då ungefär 600 personer blivit just varslade. Då är Camill ändå högskoleutbildad,



Tack gode gud vet jag vården där kan dem vel inte dra in mkt mer på personal nu :D

2009-03-16 @ 16:14:32
URL: http://sofieb.blogg.se/
Postat av: Athena

jag vill utbilda mig, eller jag SKA rätatre sagt. kan itne tänka mig ngt annat :S

2009-03-16 @ 16:38:48
URL: http://athenaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0