Student 2009



Jag gick ju som bekant aldrig ut gymnasiet. Jag läste två år Hotell & Restaurang, men pga att jag var fruktansvärt trött på skolan blandat med annat hoppade jag av. Året efter ångrade jag mig vansinnigt mycket! Alla sa till mig att "beska" med, det var ju trots allt bara 1 år kvar. Idag är jag så glad över att jag inte lyssnade på alla andra, utan levde ut mitt tonårsliv, jobbade lite smått och ägnade mig åt annat. Sådan som fick mig dit jag är idag.

Idag läser jag in mina betyg på Komvux. Jag har med mig 800 poäng från Gymnasiet, men över 2300 krävs för att komma in på SSK-linjen. Och jag kan säga att jag är på god väg. Jag har alltid, så länge jag kan minnas och så har alla även sagt att jag har grymt lätt för att lära mig. Det är ingen lögn. Det låter aningen självsäkert, men jag är jävligt smart. Jag har skapligt högt IQ (enligt tester högre än min sambo inklusive andra) haha!

Hade jag gått klart gymnasiet hade det resulterat i betyget G i genomsnitt. Jag hade varken orken eller motivationen att slutföra någonting just då. Idag ligger jag på MVG i snitt! I höst ska jag läsa tre ämnen inriktade på psykiatri då det är mitt specialämne, men också Matte B som kvällskurs då det behövs för att kunna söka till universitetet! I Stockholm är dessutom intagningspoängen vansinnigt höga! Målet är ju att ta magisterexamen (Barnmorska) och då krävs det en hel del.

Så, jag hade kunnat ta studenten sommaren 2005. Jag hade kunnat sippa Champange och ätit jordgubbar tillsammans med mina klasskompisar. Jag hade kunnat åka flak, vifta med mitt plakat och kastat mössan i luften. Men nu vart det inte så. Mitt liv var helt enkelt menat att bli någon annorlunda. Jag var helt enkelt inte redo och erkände det genom att ta ett steg tillbaka ist för att kliva fram och falla vid målsnöret!

I stället får jag fira min gymnasiestudent och kompetens med mina fantastiska klasskompisar nu i Jul 2009. Ingen riktig studentmössa, flak eller annat kanske men med en härlig middag, stämning och nära vänner. Men styrka och glädje över hur bra jag faktiskt är som klarat av att nå toppbetyg trots allt som vart omkring mig och att jag faktiskt är en ung mamma och nu också har en bebis till på väg. Jag firar inte bara min student, jag firar också mitt liv. Mig själv! Men också min S och mina barn!

Det finns ingenting jag inte klarar av. En del saker tar bara lite längre tid, men det viktiga är att göra det i sin egen takt. Förr eller senare finner man motivation och ger 110%. Jag är lycklig, lyckad och underbar!

Jag är faktiskt Student 2009! ♥

Kommentarer
Postat av: Denna Sanna Kvinna

Så duktig min pärla :D



Sitter och väntar med förhoppningar att jag ska komma in på vårdutbildning nu i höst, men hopps inte allt för mkt då det sker sjukt mkt besparningar samt att jag redan har en gymnasieutbildning och då går ju dem som inte har före mig :( Det är tugga tider hehe.

2009-06-04 @ 23:16:55
URL: http://sofieb.blogg.se/
Postat av: Zandra

AMEN ! Så jävla rätt! Jag håller absolut med . Man vet oftast inte vad man vill göra när man väljer gymnasium ..Du är grym Madde! Riktigt duktig och du ska vara stolt över dig själv.. PUSS!

2009-06-04 @ 23:25:00
URL: http://zandrax.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0