!"#¤%&/()(/&%¤#¤%

FJÄRDE RÖKFRIA DAGEN! WOHOOOO!

Har ni någonsin känt att ni har lust att springa rakt in i väggen i hopp om att svimma & inte vakna förns all abstinens & all vetskap om cigaretter är borta? .... Det har jag! Hela dagen, varje timme, varje minut & varje jävla sekund! Gah!

Dagen har vart förjävlig. Skulle nästan kunna tro att jag är gravid så som jag är just nu! Så jävla irriterad i en härlig mix utav hormonrubbningar! En boxningssäck vore inte helt fel just nu!!!

Så vad gör jag om dagarna?

- Dricker kaffe & äter frukost
- Städar undan, diskar & busar med Freja
- Går ut & går, åker pulka, familjemys
- Äter mat (som plötsligt smakar något...)
- Kan plötsligt andas

Vad gjorde jag innan?

- Drack kaffe, rökte & pratade i tel!
- Gick ut, rökte & fick knappt luft!
- Åt lunch, rökte, prata i tel & irriterade mig över att jag stank Bläääk!

...And so on!

Jag måste fråga mig själv? Vill jag hamna där igen? Nope!!! Lägger in lite motivation åt mig & andra.

DETTA HÄNDER I DIN KROPP NÄR DU SLUTAR RÖKA!


20 minuter efter rökstopp

  • har ditt blodtryck och puls gått ner till en normal nivå
  • har temperaturen i dina händer och fötter återgått till det normala

Åtta timmar efter rökstopp

  • börjar kolmonoxidhalten i ditt blod att minska och det livsviktiga syret får mer plats
  • blir du mindre trött

24 timmar efter rökstopp

  • har riskerna för att du skall få en hjärtinfarkt börjat minska

Tre veckor - tre månader efter rökstopp

  • har din blodcirkulation och lungkapacitet förbättrats så mycket att det känns lätt att promenera
  • har du fått en ökad blodcirkulation runt dina ryggkotor och därmed minskat risken för ryggbesvär
  • har din hud fått tillbaka en frisk rosa ton istället för den gråaktiga

Fyra - sex månader efter rökstopp

  • har de skador som rökningen orsakat i dina blodkärl börjat repareras
  • är risken för att du skall drabbas av en blodpropp avsevärt mindre än när du rökte
  • har flimmerhåren i dina luftrör återaktiverats och arbetar för fullt med att "städa" dina lungor
  • har du fått minskad hosta och slembildning

Ett - två år efter rökstopp

  • är risken för att du skall få kärlförträngning och hjärtinfarkt hälften så stor som om du hade fortsatt att röka
  • har ditt immunförsvar blivit allmänt bättre
  • är risken för att du skall utveckla allergier och luftrörskatarr betydligt mindre

Fem år efter rökstopp

  • är risken för att du skall få en hjärnblödning eller hjärtinfarkt lika liten som hos en icke-rökare
  • har risken för att du skall utveckla cancer i mun, hals, matstrupe, lungor, urinblåsa, njurar, livmoderhals och bukspottkörtel minskat betydligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0