Seg men väldigt givande dag!

Dagen har gått galet segt. Tror att det har med att göra att vi skulle iväg & leta bil efter jag slutat skolan. Hursom började dagen med en givande Medicinlektion som alltid. Efter det var det dags för fortsatt redovisning av det enskilda arbetet i Etiken och dagens ämne var " Organtransplantation." Mycket intressant! Sedan var det äntligen dags för lunch och jag fick njuta av makaroner & varmkorv. Bara det är 8 point!!! Men har man ingen mat hemma så har man inte. Jag kan lugnt påstå att jag längtar till löning! Att fylla sin kyl & frys är helt underbart ju!

Efter en ovanligt lång rast gick vi upp till vår lektionssal för att lära oss om blodcirkulationen, hjärtat och ta blodtryck. Så nu vet jag hur man gör det. Känns att man är påväg att bli undersköterska nu! Sedan var det raskt vidare till salen mittemot för att genomgå en Hjärt & Lungräddningskurs (HLR). Vi fick lära oss hur man gör kompressioner (trycker över bröstet för att pumpa runt blodet,) hur vi ska andas in för att syresätta blodet samt hur en AED apparat (Hjärtstartare) fungerar. Vilken enormt motstånd det var att göra kompressioner. Efter ett tag var man helt slut i armarna. Vi lärde oss också hur vi letar efter medvetande, ser, känner & lyssnar efter andning samt kollar puls. Efter det var det dags att i papperstelefonerna ringa 112 & i vissa fall köra i gång med HLR, annars lägga patienten i framstupa sidoläge.

Som alltid hamnar jag och Jonathan tillsammans.
Det finns ingen som är så fruktansvärt rolig i vår klass som honom. Totalt insane! De övningar som vi skulle göra tillsammans vart vansinnigt roliga. När vi skakade varandra, kollade andning & puls. Sist men inte minst hoppas jag aldrig att han lägger någon i det framstupa sidoläge jag hamnade i. Huvudet ner & fötterna upp om vi säger så! Haha!

Galet seg, men OJ så givande & intressant dag!
Nedanför ser ni hur dockan vi använde oss av ser ut.
(Bilden tagen från google.se)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0