Lektion a´la Utbrott

Sitter nere i datasalen & väntar på att Freja & Stoffe ska hämta mig för att sedan åka vidare ner till Stoffes farfar i lilla Valdemarsvik. Eftersom han fyller år i helgen ska vi även passa på att säga Grattis i förskott. Han kommer bli överlycklig över att få träffa lilla Frejsibus igen! Hans absoluta ögonsten!
Vi har precis haft en alldeles för lång lektion med förken G. Efter varje lektion med henne är jag grymt irriterad & frustrerad. Jag frågar mig själv, vad lider hon av? I betygskriterierna står det klart och tydligt att det krävs medverkan i diskussioner, samt engagemang för att uppnå betyget MVG. Hallå? Jag har vart på varenda lektion, jag är en av oss två i klassen som diskuterar absout mest, vitt & brett. Jag har åsikter, jag står för dem, men kan också tänka i andra banor. Idag pratade vi mobbning. Som både försigår i ung & vuxen ålder. Då hon satt upp ett papper på anslagstavlan med instruktioner om hur man ska gå till väga om man bir mobbad tyckte hon helt enkelt att problemet skulle vara löst? Inser hon inte att det inte kommer att hjälpa. Hon fåstod också att om man blir mobbad ska man lämna en skriftlig tillsägelse till dem man mobbar OM man skulle gå vidare med anmälan eller FÖR att mobbningen skulle upphöra. Hör här:

" Lisa 11 år har blivit mobbad utav fem klasskompisar i ett år. En dag skriver hon en skriftlig tillsägelse och lämnar till tjejerna. Mobbningen upphör sedan omedelbart & Lisa är numer deras bästa vän? "

VEM FAN TROR ATT DET ÄR SÅ ENKELT?
Det är Etik vi snackar här. Skulle Lisa göra detta skulle mobbningen förmodligen bli ännu värre & Lisa skulle ses som ett ännu större offer. Men Fröken G, en fråga? Är det inte meningen att etik ska leda till diskussion & frågeställningar? Du säger att du kan ta andras sätt att se på saker, men själv har en bestämt åsikt. Nej, där pratar du osanning! Du kan & vill inte ta vad andra tycker. För det du tycker är det som stämmer? Öppna upp för annat kanske? När vi sedan pratar om mobbning från lärare tll elev kan jag inte för mitt liv förstå varför du inte ser till dig själv. Du nonchalerer vissa av oss som inte räcker upp handen men låter sedan andra med åsikt prata fritt. VI måste räcka upp handen för att få prata? Det stämmer ju, se inte förbi det! En sorts mobbning, ja!

Ett Etiskt dilemma?

Kommentarer
Postat av: jannica

Hejsan allt bra med dig idag?

2008-11-26 @ 15:33:20
URL: http://jannicalouise.blogg.se/
Postat av: L

Done and done. Du har ett mail som väntar =) Började undra vart du blev av. Du har min riktiga mail så adda mej gärna på msn! Använder en jobbemail egentligen för att bevara anonymiteten. Vill veta hur det går.. Plus att jag är för lat för att skriva ett låååångt mail. Kram

2008-11-26 @ 15:59:43
URL: http://http://blogg.aftonbladet.se/26131/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0