Mycket bra Föreläsning

Idag var vi som planerat på föreläsning om Organtransplantation! Mycket intressant, men också sorgligt & skrämmande. Vi fick höra en kvinnas berättelse som fått två st nya lungor efter en sällsynt men dödlig sjukdom. Hon berättade från det att hon fått reda på att hon blivit sjuk fram tills idag. Vilken kämpe & stark själ! Där kan vi tala inspirationskälla!

Jag har tvekat lite när det gäller organdonation. Skulle jag donera, skulle jag inte? Hm, jag har haft väldigt svårt att fatta det beslutet. Det är väl självklart att om något hände en så vill man ju gärna rädda en annan människas liv om man kan. Men frågan är stor & det är nog alldeles för många som försöker att inte tänka i dem banorna. Men faktum är att livet kan sluta närsom och om det då finns en möjlighet att kunna rädda någon annan, ska man då inte ta den chansen?

När föreläsningen var slut fick vi ställa frågor. Hon var jätte bra på att prata & ge svar och fick oss alla att lyssna, samtidigt som några av oss fällde några tårar. Gripande & som sagt mycket intressant! Jag är så glad över alla förmåner man har när man studerar sjukvård. Vi får lära oss livsnödvändiga ting som HLR & gå på föreläsningar. Kroppen är en fashinerande sak, slå den du!

Innan vi gick ut fick vi ta donationskort om vi ville. Ett kort där man kan välja om man vill donera & skänka sina organ till andra människor eller medicinsk forskning den dagen man inte finns mer. Jag hade redan som de flesta andra i klassen tagit sådana kort i klassrummet häromdagen, men gick iaf fram för att ta ett till. Sedan tog jag henne i hand och tackade för en fantastisk föreläsning. Sedan sa jag att hon lyckats ändra min syn på donation. Detta gjorde henne jätte glad, vilket för mig kändes jätte bra!


Läs mer genom att trycka på bilden ovan!

Kommentarer
Postat av: Hanna

mm när min bror dog lyckades hans organ rädda livet på 4 människor, det är värkligen en bra sak

2008-11-20 @ 21:34:43
URL: http://liverefter.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0